- today
- perm_identity Michał Kowalczyk
- label Aktualności
- favorite 2 polubień
Prawie niemożliwe jest uogólnienie tego zagadnienia dla wszystkich samochodów, ponieważ są one bardzo różne. Każdy producent tworzy własny system zabezpieczeń i używa specyficznych kluczy, które pozwalają na pracę w bardzo określony sposób. Nasze powiedzenie mówi: „Nie ma tu prostego schematu jak w filmach, gdzie wystarczy kilka ruchów ręką, aby zaprogramować klucz”.
Jeden z naszych programistów i mój bardzo dobry przyjaciel zawsze powtarza, że programowanie kluczy to szczyt diagnostyki samochodowej – to prawdziwa szkoła mistrzowska. Aby móc zaprogramować klucz do pojazdu, musisz wiedzieć absolutnie wszystko o danym modelu. Podsumowując, nauka kluczy to prawdziwa sztuka, a Ty, drogi ślusarzu, jesteś artystą. Oto kilka kluczowych elementów, które można uznać za wspólny mianownik w pracy z kluczami:
1. Wybór narzędzi dla ślusarza
Przez ostatnie 19 lat Abrites był znany jako „TO” narzędzie do programowania kluczy, ale nie martw się – nie zamierzam reklamować Abrites w tym artykule. Chcę przedstawić Ci fakty, tak jak je widzę, i pozwolić Ci wyciągnąć własne wnioski.
Dawna chwała nie wystarczy, więc zanim wybierzesz narzędzie, weź pod uwagę następujące kwestie:
Czy narzędzie, które zamierzasz używać, obsługuje samochody, z którymi będziesz pracować? Świetnie, jeśli masz narzędzie do programowania kluczy Pagani i wydałeś na nie setki tysięcy dolarów, ale jeśli nigdy nie widzisz klienta z takim samochodem, to strata pieniędzy. Zastanów się nad swoim rynkiem lokalnym – jakie samochody najczęściej widujesz na ulicach? Oczywiście chcesz narzędzie do wszystkich marek i modeli, ale kluczowe jest, co przyniesie Ci najlepszy zwrot z inwestycji. Zwykle wielka trójka europejska (Mercedes, BMW i VAG) oraz Toyota to zawsze dobry wybór, bo są to uznane marki, a inwestycja w ich obsługę na pewno się zwróci. Przeprowadź analizę lokalnego rynku.
- Czy narzędzie, które rozważasz, jest liderem czy tylko naśladuje konkurencję w dziedzinie programowania kluczy?
- Kiedy firma wypuszcza nowe funkcje (np. nowe modele czy typy kluczy), czy robi to natychmiast, czy zwleka, czekając, aż użytkownicy zapłacą za odblokowanie funkcjonalności?
- Czy firma zapewnia odpowiednie wsparcie? Czy indywidualnie podchodzi do Twoich problemów? Czy oferuje instrukcje obsługi, filmy instruktażowe, posty na blogu? Czy jest aktywna na mediach społecznościowych w przypadku problemów? Czy jest otwarta i transparentna w komunikacji?
- NAJWAŻNIEJSZE – Czy firma, z którą zamierzasz współpracować, prowadzi własne prace badawczo-rozwojowe, czy tylko „kopiuje” rozwiązania z innych źródeł? Ostatnie wydarzenia w świecie diagnostyki pokazały, że używanie narzędzi opartych na zewnętrznym know-how może Cię prędzej czy później rozczarować. Jeśli firma reinwestuje np. 50% swoich zysków w rozwój, masz pewność, że Twój ciężko zarobiony kapitał nie pójdzie na marne.
- Na koniec – nie ma jednego narzędzia, które potrafi wszystko, ale jeśli miałbyś zacząć od jednego, niech to będzie AVDI. Nawet jego podstawowa wersja ma tyle funkcji związanych z programowaniem kluczy, że zdecydowanie jest to opłacalna inwestycja. Zapraszamy na nasze darmowe comiesięcznie szkolenia online w tym zakresie, skontaktuj się z firmą Expres pod adresem email szczurek.m@expres.pl i poproś o kalendarz.
2. Poznaj przeciwnika. Jak dobrze możesz się przygotować?
To kolejny kluczowy temat. Nikt nie zna wszystkich procedur dla wszystkich samochodów. Ale rozejrzyj się – czym jeżdżą Twoi potencjalni klienci? Jeśli głównie MQB, miej na stanie przynajmniej 10 kluczy – 5 keyless i 5 mechanicznych. Jeśli widzisz dużo aut PSA – zaopatrz się w kilka ich kluczy. Mercedes? Klucze IR zawsze będą potrzebne. Kilka kluczy CAS4/FEM/BDC też warto mieć, bo zawsze się przydadzą. Karty kluczy Renault? Tak, kilka. Klucze BCM2? Również warto je mieć. Po prostu miej na stanie te, które są najczęściej używane w Twoim regionie, a potem możesz poszerzać ofertę.
W większości sytuacji, w których trzeba nauczyć klucz, Abrites i Protag będzie Twoim najlepszym sprzymierzeńcem.
Więcej o PROTAG.
3. Wspólne zasady
Bez względu na to, jaki samochód dostaniesz, zawsze możesz znaleźć wspólny mianownik. W każdym przypadku klucze są chronione jakąś formą zabezpieczenia – kodem PIN, hasłem lub ich kombinacją, zapisanymi w modułach pojazdu. Wiele nowoczesnych kluczy to w zasadzie osobne moduły.
- W 9 na 10 przypadków, gdy dodajesz nowy klucz do pojazdu, możesz użyć istniejącego klucza, aby uzyskać potrzebne informacje zabezpieczające. To ułatwia pracę, ale jednocześnie niesie ryzyko – jeśli coś pójdzie nie tak, możesz stracić działający klucz.
- Jak zwiększyć swoje szanse na sukces? Po pierwsze, musisz znać wymagania dla danej procedury. W Golfie 4 potrzebujesz kodu PIN i transpondera. W Mercedesie FBS3 – 16-cyfrowego hasła EZS. W BMW BDC KEY LEARNING – kodu DME/DDE ISN i kabla E-NET.
- Upewnij się, że masz stabilne połączenie z Internetem (nie korzystaj z hotspotu telefonu, bo jeśli ktoś zadzwoni, stracisz połączenie w kluczowym momencie). Zasilaj pojazd prostownikiem, jeśli to konieczne – ale odłącz go, gdy procedura tego wymaga (kiedyś spaliłem FEM przez nieuwagę). Upewnij się, że masz komfortowe warunki – niektóre procedury trwają 20–30 minut.
- Uważaj na kable. Można przypadkiem odłączyć AVDI od OBD i przerwać procedurę – to nie są miłe chwile. Sprawdź komunikację, zabezpieczenia antykradzieżowe, zapytaj właściciela auta o ewentualne blokady. W procedurach typu „wszystkie klucze zgubione” czasami trzeba „obudzić” samochód w określony sposób – czy na pewno wiesz jak?
4. Podsumowanie
To nie jest dokładny przewodnik krok po kroku, ale zdrowy rozsądek pomoże Ci w większości przypadków. Jeśli będziesz potrzebować naszej pomocy, jesteśmy dostępni pod adresem support@abrites.com. Nasz zespół wsparcia to prawdziwi pasjonaci i eksperci, którzy postarają się pomóc tak szybko, jak to możliwe.
Pracuj z pasją i baw się dobrze!
Alek Abrites
Pamiętaj, że programowanie kluczy to proces wymagający czasu, wiedzy i cierpliwości. Jeśli planujesz zainwestować kilkanaście tysięcy złotych w sprzęt, ale nie masz doświadczenia, musisz liczyć się z tym, że nie będziesz świadczyć usług na profesjonalnym poziomie.
To branża, która nieustannie się rozwija, dlatego warto w nią inwestować i odpowiednio wyceniać swoje usługi. Oferowanie ich po zaniżonych stawkach może sprawić, że prędzej czy później będziesz zmuszony z nich zrezygnować – konkurencja, która inwestuje i rozwija swoje umiejętności, szybko Cię wyprzedzi.
Dodatkowo, brak doświadczenia oraz nieodpowiedni sprzęt niosą ryzyko unieruchomienia pojazdu, co może wiązać się z dużymi kosztami naprawy i niezadowoleniem klienta. Dlatego tak ważne jest zdobycie solidnej wiedzy i korzystanie ze sprawdzonych narzędzi.
Cennik programowania kluczy znajdziesz na naszej stronie internetowej – dostępny jest przy większości produktów kluczy samochodowych z elektroniką w sekcji opisu.
Przykład:
Pamiętaj, wszystko staje się proste, gdy już opanujesz tę sztukę!
Michał Expres